Jägermeister lanserades i Tyskland 1935, då en man vid namnet Curt Mast ansåg att spritutbudet inte var digert nog. Jägermeister är tyska för jägmästare och produktens innehåll är hemligt med sin unika mix av 56 olika örter. Drycken har enligt Systembolaget, “en kryddig smak med viss bitterhet, inslag av lakritsrot, torkade örter, kanel, ingefära och pomerans”. Lanseringen blev snabbt en succé, men först nästan 30 år senare (1964) fick övriga länder ta del av sen säregna produkten.

Sju år senare, 1971, var det dags för Jägermeister att ta klivet över Atlanten till våra amerikanska bröder och systrar. Jänkarna välkomnade varmt drycken, som dock inte fick riktigt fäste förrän några år senare. Sedan dess har segertåget fortsatt och idag hittar du Jägermeister i över 60 länder, varav Kina 1997 blev den senaste introduktionen.

Jägermeister har bland annat aktivt sponsrat fotbollslaget Eintracht Braunschweig och under 1970-talet var man en viktigt sponsor inom motorsport. Bland de största och mest expansiva marknaderna idag hör också Italien och Tjeckien.

På sidan av etiketten på Jägermeisterflaska finns följande dikt av Otto von Riesenthal (1848):

Das ist des Jägers Ehrenschild,
Daß er beschützt und hegt sein Wild,
Weidmännisch jagt, wie sich’s gehört,
Den Schöpfer im Geschöpfe ehrt.

Översättning:

Det är jägarens adelsmärke,
Att han skyddar och vårdar sitt vilt,
Jagar som det anstår en jägare,
Som ärar Skaparens varelser.

I en artikel i den svenska jägarförbundets tidskrift Svensk Jakt Nyheter i Maj 2012 tas det upp att en tysk djurrättsorganisation kräver att den tyska örtlikören Jägermeister ska döpas om. Orsaken: Namnet förhärligar jakt.

Källor: http://www.dricka.se/sprit/jagermeister/